Over Nederlandsch Magazijn

Het Nederlandsch Magazijn is het eerste goedkope tijdschrift voor een breed publiek, naar voorbeeld van The Penny Magazine in Engeland. De eerste editie verscheen in 1834.

Het tijdschrift was volgens de redactie ‘niet uitsluitend voor de hoogere beschaafde kringen, maar voor alle klassen van lezers, ook de minst onderrigte.’

Een wekelijkse aflevering van het blad telde acht pagina’s en had gemiddeld vier houtgravure-illustraties. Veel van de illustraties en ook een deel van de artikelen werden overgenomen uit het Engelse Penny Magazine.

Losse nummers werden volgens het intekenbiljet niet verkocht. Intekenaars konden kiezen of ze het tijdschrift in wekelijkse of maandelijkse afleveringen wilden ontvangen.

Meer over het ontstaan en de geschiedenis van het Nederlandsch Magazijn kunt u vinden op deze pagina.

Dit weblog wil het Nederlandsch Magazijn ook in de 21ste eeuw ontsluiten voor een breed publiek. Het is een hobbyproject van Paul van der Bijl. Meer daarover op deze pagina.