Het Nederlandsch Magazijn meldt in 1878 onder het kopje Wetenschappelijk Allerlei dat in Amerika de schrijfmachine met een opmars bezig is. De reden: ze worden goedkoper en handzamer. Voor de lezer die het apparaat niet kent, volgt een korte beschrijving.
In grootte en vorm gelijkt de schrijfmachine veel op die voor het naaiwerk in zwang. Men schrijft er mede door toetsen aan te raken, welke een letter, een cijfer of een leesteeken aangeven.
De kwaliteit is verrassend goed.
Het geschrevene of eigenlijk gedrukte is even goed leesbaar als gewoon drukwerk en bijna even gelijkmatig.
En je kunt er meer werk mee verrichten in dezelfde tijd.
Daar men met deze machine zestig woorden in de minuut kan schrijven, terwijl een geoefend schrijver, met een pen slechts ongeveer dertig woorden op het papier brengt, is men in staat, met behulp van deze nieuwe uitvinding, juist het dubbele werk in denzelfden tijd te doen. Gelijktijdig kan men een tamelijk groot aantal kopieën ermeê maken.
Ook in de 19de eeuw was efficiency een belangrijke drijfveer in organisaties, zo blijkt. De schrijfmachine groeit in aanzien bij ‘mannen van zaken’.
Zij wordt door de grootste amerikaansche telegraaf-maatschappijen, door vele mannen van zaken en door de regeering gebruikt. De Western Union Telegraph Company en de Illinois Central Railroad Company, welke kantoren in bijna alle steden van de Verenigde Staten bezitten en er honderde klerken op na houden, beweren, ten gevolge dezer uitvinding, aan bezoldigingen alleen 200,000 dollars bespaard te hebben.
Nederlandsch Magazijn 1878, p. 286-287
Lees hier de volledige tekst van het artikel.
De schrijfmachine (of typemachine) was in de 19de eeuw een belangrijke uitvinding, maar werd ruim een eeuw later al weer verdrongen door de pc. Op Wikipedia een uitgebreid artikel over de geschiedenis van de schrijfmachine.
De Amerikaan Leroy Anderson (1908-1975) componeerde het concert The Typewriter voor orkest en schrijfmachine. Hier uitgevoerd door het Strauss Festival Orchestra Vienna.